Nyhedsbrev fra kommunalbestyrelsen Februar

Kære medlemmer

Februar blev våd og mørk, som vi efterhånden kender den. Politisk har vi i Venstre gruppen været meget aktive, både med ”rigtig” politisk arbejde og med de 2 sager vi nu længe har bokset med i offentligheden.

Social og Handicap

Måneden startede med et par udsendelser på landsdækkende tv. Odinsgården blev landskendt, hvor en beboer var udsat for omsorgssvigt. Jeg sidder i udvalget og blev selvfølgelig påvirket, da det ikke er måden vi ønsker at behandle vores udsatte beboere på.

Denne gang er nyhedsbrevet forfattet af Jens, derfor er der fokus på de 3 udvalg jeg har plads i. Beskæftigelse og Borgerservice, Ungeudvalget og Vækst og Udviklingsudvalget.

I mit nyhedsbrev kan du læse om:

1. Sager fra kommunalbestyrelsen feb. 2024

2. Top hemmeligt, men super spændende – Fighter Wing oplevelsescenter

3. Fritidsjob – medlemsinitiativ Unge Udvalget

4. Etablering af erhvervsmentorkorps – UBB

5. Elefanterne i rummet – Louiseskolen & Odinsgård

Sager fra kommunalbestyrelsen feb. 2024

Igangsætning af lokalplan for vindmøller ved Kastrup. Endelig tror jeg godt, jeg tør skrive. Vi besluttede at sige ja tak til, at vores forvaltning nu går i gang med det omfattende arbejde med lokalplan for 17 møller på engen ved Kastrup. Hvis alt går vel i det arbejde, kan lokalplanen for området godkendes inden valget i 2025. Altså om næsten 2 år, derefter kan arbejdet med at pille de 17 nuværende møller ned og sætte nye op starte. Politisk gik sagen ”lige” igennem på kommunalbestyrelsesmødet, men bagved har der været mange snakke frem og tilbage, som nu så foreløbigt er endt med, at lokalplanarbejdet startes op.

Kommuneplan 2025-2037 – proces og tidsplan for udarbejdelse

Kommuneplanen er vores ”bibel” for fysiske tiltag i kommunen. Altså, hvor der skal ligge en vej, et erhvervsområde, bygninger og andet fysisk anlæg. Det er en meget omfattende plan, som revideres hvert 4. år. På mødet i feb. startede vi det egentlige arbejde op, på baggrund af den planstrategi som blev vedtaget i efteråret. I planstrategien peges der på 5 indsatsområder, som kommuneplanen skal forsøge at fremme og styrke. De 5 indsatsområder har vi drøftet på flere temamøder og intenst i Vækst og Udviklingsudvalget. Emnerne er Erhverv, Bosætning, Uddannelse, Klima & Natur, Kultur og Turisme. 2 Planstrategien er ”kun” 45 sider, her kan man læse sig frem til, hvad der er af rettelser/tilføjelser der kommer i Kommuneplanen, som vi skal godkende i efteråret 2025.

Henvendelse om Forældrehusets tidligere lokaler

Forældrehuset var et projekt, som vi drev sammen med Kirkens Korshær, indtil projektet udløb og der desværre ikke, som beskrevet i projektet, var fundet en løsning for fremtiden. Derfor lukkede projektet ned i efteråret, men heldigvis viser det sig at være levedygtigt, som et frivilligt drevet tilbud. Det er stærkt og det bliver i fremtiden endnu vigtigere med de stærke frivillige kræfter, til at løse nogle af de opgaver der formentligt ikke på sigt kan løses af det kommunale system. Forældrehuset var et åbent tilbud for familier med børn i alderen 0-17 år, som mistrives, har særlige behov eller har andre problemer. I fremtiden vil det gå under navnet Fristedet i de samme lokaler i sundhedshuset i Vojens, nu blot som oprindeligt tænkt drevet af frivillige. Det er stærkt! En lidt usædvanlig sag på en KB dagsorden, men for mig ikke desto mindre en vigtig afgørelse, da Social og Handicap udvalget ikke selv kunne finansiere huslejen.

Top hemmeligt og super spændende – Fighter Wing oplevelsescenter

I budgettet for 2024 og frem fik vi i Venstre en af vores ”mærkesager” med. Vi har i vores valgprogram beskrevet det som Oplevelsescenter Skrydstrup. Det har i dag fået en anden arbejdstitel, men er i bund og grund det samme. Arbejdet foregår desværre i det skjulte, men det ser super spændende ud! Det er holdt som en lukket sag, da der er samarbejder med blandt andet Fighter Wing, som gør, at det endnu ikke kan bringes ud offentligt. Hvis det går, som jeg håber og drømmer om, så bliver det stort og noget helt særligt for vores kommune, ja faktisk for vores landsdel. Jeg glæder mig meget til, at det bliver konkret nok og til at vi ikke skal holde det lukket mere. Vi bliver løbende orienteret i Vækst og Udviklingsudvalget og det ser pt. interessant ud. Lykkes det, er tanken, at selve byggeriet finansieres via en af de store fonde. Tænk på Tirpitz, Vadehavscenteret, Regan Vest og andre turistattraktioner, så i den dur. Driften tænker jeg, bliver som en selvejende institution, der driver centeret for Kommunen.

Fritidsjob – medlemsinitiativ Unge Udvalget

På kommende møde i Unge Udvalget har Signe og jeg bragt fritidsjob på dagsordenen via et medlemsinitiativ, det har længe været et ønske fra mange i KB gruppen og nu er bolden så givet op. Jeg forventer, at et samlet udvalg følger vores indstilling på mødet. Der findes et væld af rapporter og undersøgelser, som alle understøtter vigtigheden af, at børn og unge op gennem deres opvækst møder arbejdslivet gennem et fritidsjob. Både på udvalgets studietur til Viborg/Skive og på det netop afholdte Topmøde i Aalborg, står det klart for os, at fritidsjob er en af de nøgler der findes til, at løse vores fælles opgave med de unge der ikke kommer godt i gang med deres voksenliv. Jeg tror på, at mennesker generelt har bedst af at sørge for dem selv og deres nærmeste, det kræver at man kommer godt i gang med arbejdslivet. Særligt for dem der ikke har lært hvad et arbejdsliv er hjemmefra, er at de står svagt i alle de målinger jeg har set. Det kan vi med vores forslag ændre på den lange bane.

Etablering af erhvervsmentorkorps – UBB

Vores arbejdsmarked mangler folk. Samtidigt har vi ledige på jobcenteret. Det evige paradoks, som vi kæmper med at finde nøgler til at løse op for. Heldigvis har vi rigtig mange dygtige medarbejdere, som lykkes hver eneste dag, med at finde det gode match mellem en borger og en virksomhed. I Haderslev Kommune har vi også mange borgere, som vi ikke lykkedes med. For langt de fleste er det ikke lige til at starte i et job. Der er alt for mange, som kæmper med meget andet, end at de er ledige. Erhvervsmentor korps er en af de veje vi i efteråret besluttede at starte op som en ny indsats. ”Forslaget bygger på inspiration fra Viborg Kommune, der har etableret et korps af frivillige erhvervsmentorer, som aktuelt tæller 110 erhvervsfolk, der stiller sig til rådighed for en ung/ledig i 3 timer om måneden i 3 måneder eller mere.” Citat fra indstillingen. Altså erhvervsfolk, som frivilligt stiller deres tid til rådighed for en ledig, ikke til at snakke om CV’er og ansøgninger, men for at få en snak om, hvad det vil sige at være i job. Hvorfor det ikke er ligegyldigt, om man har været i bad, eller om man kommer 5 minutter for sent. En mentor, som ikke er en del af vores system, men som ved en masse om, hvad de forventer af en medarbejder og hvad de giver deres medarbejdere ud over løn. I Viborg har de stor succes med korpset, det vil vi gerne lykkes med i Haderslev også. 4

Elefanterne i rummet – Louiseskolen & Odinsgård.

Lad mig starte med at sige, at vi arbejder på det. Dem af os der har det tæt på, i de udvalg der er involveret, har endog arbejdet rigtigt meget på det! Begge sager kræver grundige og ordentlige løsninger, ikke et hurtigt pip i en avis eller på en Facebook side. Jeg ser os i Venstregruppen, som garanter for, at de løsninger der kommer på de 2 sager, er ordentlige, gennemtænkte, involverende og langtidsholdbare løsninger. Det arbejde kræver tid og det bliver nogle gange svært at være vidne til, både når man er KB medlem og for jer der ikke kan komme tæt på. Louiseskolen ligger lige nu med 2 spor foran sig. Politiet efterforsker skolelederen og de dispositioner der er foretaget af ham under ansættelsen, dem har jeg tillid til. Det tager den tid det tager. Efter sagen med skolelederen blev opdaget, er der så kommet en hel masse mere til. Den undersøgelse har Mads sat sig for bordenden med. Det er en undersøgelse, som skal lyse på alle de emner og beskyldninger, det flyver rundt omkring os med. Jeg har tillid til, at Mads får alt det frem der kræves og at vi så handler ordentligt, gennemtænkt og klogt på det der findes. Odinsgård er svær, men heldigvis går det fremad. Det vigtige er, at bostedet bliver et trygt og værdigt tilbud, til de borgere der har brug for vores hjælp. Lige nu arbejdes der på, at finde den bedste løsning på den lange bane, samtidigt med at der akut arbejdes på, at skabe tillid mellem borgere/pårørende og kommunens tilbud på stedet.

Det er et stort arbejde, som kræver en masse forskellige indsatser og som udvalget konstant arbejder med. HUSK nu at spørge ind, vi er alle altid klar til at svare på jeres spørgsmål. Tage imod ros, ris og jeres undren.

De bedste hilsner

Jens Friis Felber

Næstformand for ungeudvalget, medlem af beskæftigelse- og borgerserviceudvalget, og medlem af Vækst- og udviklingsudvalget

Venstre.dk

Kontakt

Næstformand for ungeudalget, medlem af beskæftigelse- og borgerserviceudvalget, og medlem af Vækst- og udviklingsudvalget.

E-mail: jeff@haderslev.dk